Tuesday, November 6, 2012

'1st Food Khalisa'

Assalamualaikum buat semua esp to my luvly doter Alyaa Khalisa...:)

Kali ni aku nk berkongsi sikit pasal fud pertama khalisa y dibuat oleh air tgn aku sendiri...kn my bb dh masuk 6 month..so nurse ckp khalisa dh buleh mamam..yeyyy..:)

maka dgn gigihnya aku pun terus m'gunakn khidmat pakcik google tuk mencari2 info tentang makanan bayi tuk 6 bulan..credit to pakcik google..hehe..cari..punya cari...punya cari..aku dh jumpe info y paling berkenan di hati..ecewah..mcm nk g meminang lak bunyinye...

so dibawah info serba sikit aku dpt dr  SINI
mohon share ye kak...:)

 Bila waktu paling sesuai memberi makanan pelengkap kepada bayi
  • Bila bayi berusia 6 bulan bagi memenuhi keperluan tenaga dan nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan bayi.
  • Pada usia 6 bulan, sistem penghadaman dan ginjal bayi sudah matang.
  • Risiko masalah penghadaman, jangkitan dan alahan dapat dikurangkan.
Kesan apabila memberi makanan pelengkap kepada bayi terlalu AWAL
  • Menyebabkan bayi kurang menyusu kerana kekenyangan
  • Sistem penghadaman dan ginjal belum matang; enzim penghadaman belum bersedia
  • Bayi boleh terdedah kepada risiko jangkitan, alahan, dan diarhea
Kesan apabila memberi makanan pelengkap kepada bayi terlalu LEWAT
  • Tumbesaran bayi boleh terbantut dan bayi kekurangan nutrien

ar..dh paham kn bile bace info diatas..jdinye as a mom,..kite waiting la dulu till anak sampai umo 6 bulan baru kite kasik makan..bukan pe kdg2 ade gak terbaca sesetengah ibu2 ni excited kasi anak makan awal sgt (below 6 month)..xsyg kt anak kite ke...??..jgn samakan zaman dahulu n zaman skg cz pemakanan zaman skg lebih banyak y bahaya dr zaman dahulu...

SUSU IBU sahaja dh mencukupi keperluan tuk anak yang below 6 month..

berbalik kepada cite fud khalisa...hampir terkeluar tofik td...muahehe....aku ni kengkadang xdpt ikut gak secara detail tentang jadual makanan bayi ni seperti y aku letakkan di bwh ni..ikut mana sempat je asalkan khalisa makan..


 6 BULAN

Minggu 1

Tekstur(y ni aku ikut)
  • Kisar halus ataupun tapis (sedikit cair)
Kekerapan
  • 1x pada 2-3 hari pertama
  • 2-3x pada hari seterusnya
Contoh makanan
  • Kanji/beras + SI (memula aku gune beras biasa)

Minggu 2-4(y ni pun aku ikut tp minggu ke-3 aku dh stat tuka beras perang)

Tekstur
  • Lecek (sedikit kasar dan pekat)
Kekerapan
  • 2-3x sehari
Contoh makanan
  • Bijirin beras + SI
  • Kentang lecek halus
  • Sayuran dimasak dan dilecek (lobak merah, labu, sawi, bayam, kobis bunga, brokoli)
  • Buah-buahan yang tidak mempunyai keasidan yang tinggi (ciku, epal, pisang, pear, dan betik yang dilecek kasar)
Sumber protein
  • Ikan bilis (buang tulang sampai ekor dan dihancur halus)
  • Tauhu lembut (tidak berperisa)
  • Kacang pis (lecek)
  • Hati ayam (hancur)
  • Ayam (lembut dan dihancurkan)
  • Isi ikan (buang tulang dan dilecek)
  • Daging lembut (hancur)

 **beras perang lg sedap dr beras biasa cz khalisa lebih bnyk makan bubur beras perang..dan ianya tiada kanji...hehe..cume aku baru bagi khalisa bubur beras perang + puree kentang je dulu..

ni la puri kentang,..halus gitu


ok...tu je dl...xdok idea dh nk tulis..bubbye...

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..tqs for reading my blog..Kalu rajin sila tinggalkan komen diruangan y telah disediakan...In Sha Allah komen akan direspon...
Bersama kita mengeratkan tali silaturrahim..