Saturday, September 14, 2013

'Percutian Ke Sabah-Part 1'

Assalamualaikum buat semua pembaca...hehe...ntah ade ke tidak y baca blog aku..perasan sungguh...hihi.
xkisah ler ade y baca or x...y penting blog ni harus sentiasa di update untuk kenangan khalisa dewasa kelak...:)

WARNING..!!!

ENTRY KALI NI DIPENUHI DENGAN GAMBAR Y SGT INDAH2 BELAKA..PASTIKAN ANDA MEMPUNYAI SEMANGAT Y KUAT AGAR KUASA CEMBURU TIDAK MENGUASAI DIRI ANDA..MUAHAHAHA....

Entry ini juga boleh membantu sedikit sebanyak bagi sesape y baru nak merasa bercuti di sabah dengan bajet y sgt terhad n kite bercuti tidak menggunakan khidmat travel agent tapi secara backpakers..macam aku walaupun bawa anak kecil tp masih boleh bercuti secara backpakers...serius cakap..mmg jimat n berbaloi2...:)

PERKARA PENTING...

1) Aku beli tiket setahun lebih awal iaitu pada 19 sept 2012 n tarikh bercuti pada 5 sept- 8 sept  2013..hambik ko...punyela lama ku menungggu dgn penuh kesabaran...kiki...dapat tiket 2 way dgn harga RM384 shj for 3 person...murah x...???heheh

2) Bermula dari tarikh pembelian maka start bulan y seterusnya aku n inche suami menabung secara kecil2 kecilan...y ni depend pada kemampuan memasing la ye boleh tolak berapa tuk saving holiday y dinanti2 kan tu..

3) Dalam tempoh menunggu tarikh y ditunggu tu bolehlah start wat research sikit2 pasal sabah or tempat dimana y kome sume nk g...jgn g secara menonong je...mmg haru la jadinya...mcm aku mmg aku dh sediakan itinery sendiri..jd bile sampai ke sabah ikut je base on pada itinery kite tu...

4) Sehari b4 nk g, pastikan semua document penting telah disimpan dgn rapi..baju2 y nk dibawa xyah le bawe banyak..dh kata backpackers..sorang 3 helai udah le...pahtu lipat sekecik y mungkin n sumbat rapat2 dlm beg tuh..cz kite kn xbeli y luggage bag tu..so kite hand carry je.

SO...AKU AKAN TERUSKAN CATATAN PERJALANAN AKU KETIKA DI SABAH..
TERUSKAN BACAAN ANDA SEKIRANYA ANDA TIDAK RASA BORING DENGAN PENULISAN SAYA INI...HEHE

Day 1 (5 Sept 2013-Khamis)

11.05 am
Berlepas dari LCCT...tp flight kami DELAYYY...cett..2 jam tau..nk tau nape..??minyak abis daa.. pestaim aku tgu dlm kapal tebang y isi minyak..lama lak tuh..y paling penat tgu sapa lg kalu bukan si khalisa la..


Wajah2 kesayangan hamba..;)

1.00 pm
Alhamdlh...selamat berlepas dr LCCT ke KKIA..perjalanan ambik masa selama 2hr n 30 min okeyy...

3.30 pm
Selamat mendarat di KKIA...fuh...syukur semua dipermudahkanNYA...Bumi Borneo akhirnya berjaya kami jejaki...Contact en shahril owner car rental tuk amik keta...yehaa...kete kancil je kami pakai...nk save minyak n kos rental...haha..aku g sabah act 4 day 3 night..tp en shahril tu bagi harga sewa tuk 3 day je...xtau nape...samade die salah kire ataupun mmg rezki aku dpt free 1 day xyah bayar...
so 1 day = RM60..so aku kene bayar tuk 3 day = RM180

Ibu eksaited tp khalisa nampak penat disitu...haha

Wah..besh abi dukung shayer..

4.30 pm
Bergerak ke Masjid negeri Sabah di tengah bandaraya Kota Kinabalu tuk solat jama' zuhur-asar..Fyi...waktu-waktu solat di sabah adalah 1 jam lebih awal dr waktu solat di semenanjung..di bawah aku akan tunjukkan waktu solat subuh-isya' bagi ngeri Sabah.


  • Subuh : 4:50 am
  • Zuhur : 12:25 pm
  • Asar : 3:35 pm
  • Maghrib : 6:35 pm
  • Isya' : 7:50 pm



Masjid Negeri Kota Kinabalu


5.30 pm
Singgah makan ptg jap walaupun sebenarnya di sabah waktu ni nk dekat senja dh...haha...xingat pe nama kedai makan tu...tp siyes ckp kurang sedap n mahal giler...perghhh...tanjat makk...total lost = RM14.90

6.00 pm
Terus bergerak ke Kundasang cz aku dh booked satu hotel di sana...Strawberry Garden Hotel...jauh giler wei...dh le ujan xberenti2..ditambah dengan kabus lagi + kete mmg xde langsung + lampu jalan lg la xde...hanya bertemankan bunyi cengkerik, bunyi air hujan n ade la lori 1-2 y kami jumpe...seram wei...tp gagahkan hati gak n g ke puncak atas tu..ni sume salah flight y delayy td la...uhuk2..kalu x delayy kami dh sampai lebih awal..tp apakan daya...setiap y berlaku ade hikmahnya...hehe.


View mlm dr atas hotel y kami diami..gelap sgt

Manyak bunga y ditanam di atas balkoni hotel

9.30 pm
Lebih kurang 3 jam perjalanan kami sampai ke destinasi...kalu xujan myb 2jam 30 min dh boleh sampai..Check in for 1 night only..rate 1 night = RM80..bilik ok la tuk small family...xdigalakkan tuk y big family ya...satu kelainan hotel2 or resort2 di area kundasang ini adalah bilek die xde kipas apatah lagi aircond...sila jgn demand ya...haha...mmg sejuk sgt...mcm ayer batu..gegel2 kami mandi..brrrr....


10.30 pm
So tired...n ape tgu lg tidola...ZZzzzzz





to be cont'...:)


#jomcuticutisabah
 

No comments:

Post a Comment

Assalamualaikum..tqs for reading my blog..Kalu rajin sila tinggalkan komen diruangan y telah disediakan...In Sha Allah komen akan direspon...
Bersama kita mengeratkan tali silaturrahim..