Saturday, March 9, 2013

'Kek Coklat Moist'

Assalamualaikum wbt...

Haa..entry diatas berkaitan dengan kisah kek lagi....suke sgt aku nk mencube buat kek semenjak 2 menjak ni...lgipun kek ni gak la yang jadi permintaan hubby aku...asyik tanya bile nak buat kek feveret die tuuu..
Alhamdlh..ini kali berjaya gak aku buatkan tuk si dia yang tercintaa....hehee..

Buat pengetahuan khalisa..abi suke sgt makan kek coklat moist ni y versi kukus punye...bukan pe,..bile dikukus tekstur kek akan menjadi lembap,...lembut...muluss gituu....sonang pun sonang...xyah risau terlebih hangit ke ape kan cz kukus la lama mana pun kek akan still maintain je..tp jgnla lama sgt sampai 2 jam kan..hanya dalam lingkungan 1 jam sahaja untuk memastikan kek ini betol2 masak...

So...dibawah aku akan paparkan kek buatan air tanganku ini...beserta resepinye....cari je kat pak google..melambak2 resepinye..pilih je y mana 1 berkenan di hatimu....kikiki

Resepi Kek Coklat Moist Versi Kukus..
Sumber : Rujuk SINI

Bahan-bahan A
* 1 cawan gula pasir - 3/4 cwn pun dah cukup
* 1 cawan serbuk koko
* 1 cawan susu cair - susu segar pun boleh
* 1 cawan susu pekat
* 1 cawan minyak masak
* 1 sudu kecil serbuk nescafe (aku x letak pon)

** Semua bahan A digaul sebati dan dimasak atas api perlahan sehingga gula larut. Matikan api dan rehatkan sekejap bila dah sebati.

Bahan-bahan B
* 3/4 cawan tepung gandum
* 1 sudu kecil soda Bikarbonat
* 1 sudu kecil Baking Powder

Bahan-bahan C
* 4 biji Telur - diblender or pukul hingga kembang (aku pukul pakai whisker je)

Cara-cara
1. Satukan Bahan B dan Bahan C ke dalam Bahan A secara berselang seli dan gaul dgn senduk sahaja.
2. Bila dah sebati masukkan ke dalam loyang yg digris & tutup loyang dengan aluminium foil bagi mengelakkan titisan air dari pengukus jatuh ke dalam kek.
3. Kukus 1 jam or hingga masak.

##JANGAN BUKA PENGUKUS SEMASA PROSES KUKUS 45MIN YG PERTAMA ... takut kek mendap.

Topping
* 250g coklat masakan -
* 1 sudu besar butter
* 130 ml Double Cream or Whipping Cream
* 1 sudu makan susu pekat (aku x letak pon)

** Cairkan coklat secara Double Boiler. Alih dari api & masukkan butter,susu & cream & kacau sebati..so tuang atas kek tadi.

Dan inilah kek aku yang terhasil...hehe


Tadaa...Siap dah..
Dari sisi...
Khas untukmu suamiku..:)


Part II
Dietku rosak....
Jemput2....

Kek ni tersangatlah sedapp....adoi...rosak program diet kami berdua..muahehe...n jap je dh licin...yang putih2 kat atas kek tu aku tabur ngn coklat chip due kaler...pasti ku buat lagi nnt..hihi

Okies...tu saje dulu tuk entry kali ni....see again...:))
 

1 comment:

  1. Terima kasih sayang, kek sodap :))) alyaa pun suka makan heheh.

    ReplyDelete

Assalamualaikum..tqs for reading my blog..Kalu rajin sila tinggalkan komen diruangan y telah disediakan...In Sha Allah komen akan direspon...
Bersama kita mengeratkan tali silaturrahim..